Brev:
17 måneder spiser ikke det vi spiser
14. november 2006
Alder:
17 mdr.
17 måneder spiser ikke det vi spiser
Kære Helen
Vi har en glad og frisk dreng på 17 mdr. Han er begyndt i vuggestue for halvanden måned siden og trives fint. Vores problem er at han kun spiser få ting. Han er velnæret og ser ikke ud til at mangle noget, men dels er jeg bekymret for om han får vitaminer nok og dels synes jeg at det er et problem
at han ikke kan spise vores mad. (han får en daglig vitaminpille)
En dag ser typisk sådan her ud:
Morgen: mellem fire te-skefulde og en deciliter havregryn med mælk. Umiddelbart efter måske lidt bolle.
Formiddag: Lidt frugt og vand i vuggestuen.
Frokost: Ærter, en kvart syltet agurk og nogle hapser ristet rugbrød og en kvart ristet bolle.
Eftermiddag: En kvart til halv bolle med smør dertil lidt blandet frugt og lidt mælk.
Senere: Lidt mere frugt og rosiner og tit en tvebakke og lidt mælk.
Aftensmad: En lille portion revet gulerod/æble, nogle teskefulde ris uden noget, og måske nogle bidder
bolle eller lidt kogt pølse hvis vi er heldige.
Mange gange får han ikke mere, andre gange får han lidt frugt yoghurt eller noget banan til dessert.
Når han skal sove får han 250 ml. letmælk og indimellem 100-150 ml. mælk om natten (var egentlig vænnet fra mælk om natten men det blev indført igen da han blev syg)
Indimellem vil han spise: pasta, bønner eller andre få ting.
Han spiser al frugt og alt hvad der er sødt. Sjældent kød og aldrig fisk. I perioder har han spist rugbrød med leverpostej eller bønnepostej, men det er måneder siden sidst, man kan kun lokke man til at spise lidt ristet rugbrød uden noget.
Vi har selvfølgelig prøvet at servere vores mad om aftenen men det har ingen interesse eller også sidder han og leger lidt med det men gider ikke spise det. Selvfølgelig har vi lavet
børnevenlig mad.
Vi har fået det råd at han kun bliver præsenteret for vores mad og spiser han ikke så må han gå sulten i seng..for når han er sulten så skal han nok spise. Vi kan ikke gennemføre det, det, ender altid med at vi lige tilbyder lidt brød eller andet...er vi for blødsødne?
Han har altid været småtspisende men alligevel godt velnæret... har altid undret mig over hvad han dog lever af.
Specielt aftensmåltidet er blevet lidt af en plage...og vi aner ikke hvad vi skal stille op. Vi ville synes det var så hyggeligt, hvis vores lille dreng kunne spise det samme som os. Nu ender det altid med at vi sidder og holder øje med ham under middagen selvom vi godt ved han burde lades lidt i fred.
Han er jo ikke født anderledes end andre børn, så jeg regner med at det er os der har gjort noget "forkert" men vi har altså gjort vores bedste.
Har du et godt råd?