17 måneder spiser ikke det vi spiser

14. november 2006

Alder:
17 mdr.

17 måneder spiser ikke det vi spiser

Kære Helen

Vi har en glad og frisk dreng på 17 mdr. Han er begyndt i vuggestue for halvanden måned siden og trives fint. Vores problem er at han kun spiser få ting. Han er velnæret og ser ikke ud til at mangle noget, men dels er jeg bekymret for om han får vitaminer nok og dels synes jeg at det er et problem
at han ikke kan spise vores mad. (han får en daglig vitaminpille)

En dag ser typisk sådan her ud:

Morgen: mellem fire te-skefulde og en deciliter havregryn med mælk. Umiddelbart efter måske lidt bolle.
Formiddag: Lidt frugt og vand i vuggestuen.
Frokost: Ærter, en kvart syltet agurk og nogle hapser ristet rugbrød og en kvart ristet bolle.
Eftermiddag: En kvart til halv bolle med smør dertil lidt blandet frugt og lidt mælk.
Senere: Lidt mere frugt og rosiner og tit en tvebakke og lidt mælk.
Aftensmad: En lille portion revet gulerod/æble, nogle teskefulde ris uden noget, og måske nogle bidder
bolle eller lidt kogt pølse hvis vi er heldige.

Mange gange får han ikke mere, andre gange får han lidt frugt yoghurt eller noget banan til dessert.

Når han skal sove får han 250 ml. letmælk og indimellem 100-150 ml. mælk om natten (var egentlig vænnet fra mælk om natten men det blev indført igen da han blev syg)

Indimellem vil han spise: pasta, bønner eller andre få ...

Annonce

... ting.
Han spiser al frugt og alt hvad der er sødt. Sjældent kød og aldrig fisk. I perioder har han spist rugbrød med leverpostej eller bønnepostej, men det er måneder siden sidst, man kan kun lokke man til at spise lidt ristet rugbrød uden noget.

Vi har selvfølgelig prøvet at servere vores mad om aftenen men det har ingen interesse eller også sidder han og leger lidt med det men gider ikke spise det. Selvfølgelig har vi lavet
børnevenlig mad.

Vi har fået det råd at han kun bliver præsenteret for vores mad og spiser han ikke så må han gå sulten i seng..for når han er sulten så skal han nok spise. Vi kan ikke gennemføre det, det, ender altid med at vi lige tilbyder lidt brød eller andet...er vi for blødsødne?

Han har altid været småtspisende men alligevel godt velnæret... har altid undret mig over hvad han dog lever af.

Specielt aftensmåltidet er blevet lidt af en plage...og vi aner ikke hvad vi skal stille op. Vi ville synes det var så hyggeligt, hvis vores lille dreng kunne spise det samme som os. Nu ender det altid med at vi sidder og holder øje med ham under middagen selvom vi godt ved han burde lades lidt i fred.

Han er jo ikke født anderledes end andre børn, så jeg regner med at det er os der har gjort noget "forkert" men vi har altså gjort vores bedste.

Har du et godt råd?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger